Stichting Normering Flexwonen

Veelgestelde vragen

Over SNF

  • Wat is het verschil tussen SNF en AKF?

    Het SNF-keurmerk is te behalen door álle ondernemingen, huisvesters, uitzendbureaus, agrarische ondernemingen en andere bedrijven die huisvesting voor arbeidsmigranten beheren. Het Agrarische Keurmerk Flexwonen (AKF) is alléén te behalen door boeren en tuinders (ondernemingen die vallen onder de cao open teelten of glastuinbouw) die huisvesting voor hun eigen werknemers realiseren.

    Daarnaast verschillen de normen iets van elkaar. Grootste verschil is dat SNF eist dat alle voorzieningen onder één dak moeten zitten, en AKF dat niet doet. Daarmee zijn bij SNF toercaravans verboden, bij AKF zijn deze toegestaan.

Lidmaatschap

  • Kan een particulier zich SNF laten registeren?

    Ja, een particulier die locaties verhuurt voor huisvesting van arbeidsmigranten kan zich registreren bij SNF. Particulieren die twee of meer locaties verhuren (aan arbeidsmigranten of anderen) moeten zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en zich met die inschrijving bij SNF melden.
    Particulieren die slechts één locatie verhuren en die zich niet kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel kunnen zich inschrijven met een objectlijst betrokkende uit het Kadaster waaruit blijkt dat zij slechts één locatie voor verhuur in eigendom hebben (naast eventuele eigen woning).
    Via deze link, komt u op de website van het Kadaster terecht.

    Let wel: Als een particulier naast zijn eigen woning een garagebox verhuurt én een woning t.b.v. huisvesting arbeidsmigranten, is registratie bij KvK mogelijk en inschrijving met KvK-nummer bij SNF de enige mogelijkheid.
    Via deze link, komt u op de website van de Kamer van Koophandel terecht.

  • Welke redenen kunnen aanleiding zijn om SNF certificering aan te vragen?

    Er zijn verschillende redenen om SNF-geregistreerd te willen zijn of worden. De geldverstrekker of verzekeraar kan het eisen, de huurder of het uitzendbureau aan wie u verhuurt kan het eisen, u kunt als verhuurder willen aantonen aan de normen te voldoen, en als u lid bent van een branchevereniging (ABU, NBBU, VHA) kan het geëist worden. Ook zijn er steeds meer gemeenten die SNF-registratie eisen als een vergunning wordt aangevraagd.
    Wanneer een uitzendbureau of agrarische onderneming inhoudingen wil doen voor huisvesting op het wettelijk minimum loon, dan dient zij SNF geregistreerd te zijn. Voor uitzendbureaus geldt daarnaast de voorwaarde dat zij eveneens SNA geregistreerd zijn (Stichting Normering Arbeid).

  • Welke juridische eenheden moeten zich laten registreren?

    De vraag welke organisaties zich moeten laten registreren is afhankelijk van de eisen die een branchevereniging, een opdrachtgever, of gemeente stelt. Ook kan een organisatie zich moeten laten registeren om inhoudingen te mogen doen voor huisvesting op het wettelijk minimumloon. Zie vervolgvragen.

  • Wordt de locatie of de organisatie geregistreerd?

    De organisatie kan worden geregistreerd als alle huisvesting die t.b.v. arbeidsmigranten wordt ingezet voldoet aan de normen van SNF. Met ingang van 1 september 2021 moeten álle locaties waarvoor de onderneming 'eerst-verantwoordelijke' is, worden geïnspecteerd. Locaties die voor kortdurende huisvesting worden ingezet horen hier ook bij. Er kan niet worden gezegd dat locaties SNF-geregistreerd zijn. Dat kunnen alleen ondernemingen zijn.

  • Kunnen payrollbedrijven ook SNF-geregistreerd worden?

    Payroll-bedrijven die SNF-geregistreerd willen worden kunnen dat alleen als ze alle locaties kennen waar de werknemers gehuisvest zijn. Dit omdat alle locaties moet worden geïnspecteerd, via het uitzendbureau of via het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de locatie en SNF-geregistreerd is.

  • Wanneer kan ik de onderneming aanmelden bij het SNF-register?

    De aanvragers voor registratie in het register dienen ondernemingen te zijn die;

    • als onderneming een inhouding of een verrekening doen op het loon van de werknemer ten behoeve van de huisvesting van de werknemer
    • als onderneming een overeenkomst zijn aangegaan met de werknemer over het gebruik of de huur van de huisvesting.
    • in Nederland bedrijfsmatig huisvesting voor arbeidsmigranten ter beschikking stellen.
  • Wanneer mogen wij inhoudingen doen?

    Voor het doen van inhoudingen voor huisvesting zijn specifieke eisen geformuleerd in de AMvB bij de Wet Aanpak Schijnconstructies. Registratie bij SNF kan één van de voorwaarden zijn, maar dat is niet het enige. Over de specifieke regels kunt u het beste contact opnemen met uw branchevereniging.

Norm

  • Mijn onderneming valt onder de cao ‘open teelt’ of onder de cao ‘glastuinbouw’. Aan welke eisen moet ik voldoen?

    Als werkgever van mensen die u huisvest, moet u bij de aanmelding en registratie voor het SNF-keurmerk goed werkgeverschap aan te kunnen tonen. Voorheen moest dat via een accountantsverklaring, maar sinds goed werkgeverschap ook is opgenomen in cao voor de open teelten en de cao glastuinbouw kan goed werkgeverschap voor de open teelten en glastuinbouw vanaf heden worden aangetoond door middel van het invullen en aanleveren van de verklaring goed werkgeverschap uit de eigen cao. De formats van de verklaringen zijn te downloaden op onze website, onder het kopje ‘aanmelden’ en natuurlijk ook in de volledige cao-tekst.

  • Welke eisen worden er gesteld aan elektriciteit en verlichting in natte ruimten?

    Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar dit document.

  • Wat wordt verstaan met een kast die afsluitbaar moet zijn?

    In de norm onder artikel 2.5 staat vermeld ‘Indien de kast in het slaapvertrek staat, de juiste afmeting heeft maar niet afsluitbaar is, wordt hiervoor een minor tekortkoming gegeven.’ Met afsluitbaar wordt bedoeld dat er een mogelijkheid is dat spullen achter bijv. een deur kunnen worden opgeborgen. Voor open planken wordt dus een minor geschreven. De kast dient echt op slot te kunnen wanneer deze zich buiten het slaapvertrek bevindt.

  • Wie is er verantwoordelijk voor het bijhouden van het logboek periodiek onderhoud locatie?

    De onderneming die “eerst-verantwoordelijke” is van een locatie moet periodiek de locatie en directe omgeving aantoonbaar controleren op staat van onderhoud. Er moet onderhoud plaatsvinden aan zaken die defect zijn. De periodieke controle moet aantoonbaar worden vastgelegd in een logboek, waarin controles zijn vermeld met datum, naam controleur en het oordeel. De locatie moet minimaal 4x per jaar worden gecontroleerd en de gegevens moeten worden vastgelegd.

  • Wanneer moet de brandblusser worden gekeurd als dit voor het laatst in 2023 is gedaan?

    Per 01-01-2024 is in de norm opgenomen dat preventief onderhoud aan brandblussers elke twee jaar moeten worden uitgevoerd. Voor 01-01-2024 moesten de brandblussers jaarlijks worden gecontroleerd. Als een brandblusser in oktober 2023 is gekeurd, dient de volgende controle uiterlijk in oktober 2025 te worden uitgevoerd. De keuring dient door een gecertificeerd REOB-bedrijf te worden uitgevoerd.

  • Moeten locaties in het buitenland (België, Duitsland) ook meegenomen worden in de controles voor SNF?

    Alle locaties in België en Duitsland die door SNF-ondernemingen worden ingezet voor de huisvesting van arbeidsmigranten moeten worden geregistreerd in Informis én worden geïnspecteerd. De locaties moeten voldoen aan de SNF-norm met uitzondering van eventuele punten die strijdig zijn met de in het betreffende land geldende wetgeving.

  • In de norm wordt niet over de aanwezigheid van wastafels gesproken?

    ​De norm spreekt inderdaad niet over wastafels. Dat betekent dat er dus geen eisen aan worden gesteld.

  • Er zijn nu 25 personen die worden gehuisvest op een locatie waar drie toiletten en drie douches aanwezig zijn, wat betekent dit voor het behalen van het keurmerk?

    Er moet per 8 personen een toilet en een douche beschikbaar zijn, anders is er sprake van een major non-tekortkoming en kan het keurmerk niet worden behaald. Er moet dus een toilet en douche bij worden geplaatst of een persoon minder worden gehuisvest.

  • Wordt een urinoir als volwaardig toilet meegerekend?

    ​Nee, een urinoir wordt niet als toilet meegerekend.

  • Zijn Belgen en Duitsers ook arbeidsmigranten? En Nederlanders?

    Ja, arbeidsmigranten zijn uitzendkrachten die niet permanent woonachtig in Nederland zijn. Daar vallen ook Belgen en Duitsers onder, maar geen Nederlanders. Voor SNF is het dan wel belangrijk dat die Belgen en Duitsers in Nederland wordt gehuisvest om hier te werken.

  • Moet kortdurende huisvesting ook geïnspecteerd worden?

    Ja, alle huisvesting van arbeidsmigranten dient aan SNF-normen te voldoen, ook kortdurende. Dat betekent dat bij de opgave van locaties ook de in gebruik zijnde locaties voor kortdurende huisvesting dienen te worden opgegeven. Hotels en pensions en B&B's die korter dan 4 weken worden ingezet hoeven niet te worden geïnspecteerd. Locaties die langer worden ingezet wel.

  • Welk deel van de woningvooraad moet worden opgegeven aan de inspecteur? Wij verhuren ook aan particulieren en aan expats.

    Stichting Normering Flexwonen heeft als doel om ondernemingen te registreren waarvan de huisvesting voldoet aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten. In de Nationale Verklaring, waaruit het register voort komt, wordt alleen gesproken over voorzieningen voor short stay. Het onderscheid tussen arbeidsmigranten en expats is niet ‘hard’ en kan niet als criterium worden gehanteerd.

    Onzelfstandige woonruimte, zoals logies, kamergewijze verhuur, woningen op recreatiepark of in complex of onzelfstandige bewoning van een reguliere woning vallen onder de noemer ‘flexwonen’ en moeten, indien gebruikt door arbeidsmigranten/expats, worden opgegeven aan de inspecteur en aan SNF. Als een complex altijd wordt bewoond door uitsluitend studenten hoeft dat niet. Als er zowel arbeidsmigranten/expats als studenten wonen, dan wel. Zelfstandige woonruimte, die onder de Huisvestingswet/Woningwet valt en die op permanente basis aan particulieren (mogelijk ook een gezin van expats), wordt verhuurd hoeft niet opgegeven te worden.

Locatieregister

  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord niet meer weet?

    Indien u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u in Informis in het inlogveld middels “wachtwoord vergeten” een nieuwe wachtwoord aanvragen. Dit wachtwoord komt binnen op het e-mailadres dat gekoppeld is in Informis.

  • Wat moet ik doen als mijn onderneming een nieuwe contactpersoon heeft?

    U kunt per mail de NAW-gegevens met het e-mailadres van de nieuwe contactpersoon doorgeven. SNF zal een nieuwe inlog aanmaken.

  • Kan ik voor meerdere medewerkers van mijn onderneming inloggegevens voor Informis aanvragen bij SNF?

    Het is mogelijk om voor uw collega ook een inlog aan te laten maken voor Informis. Hiervoor kunt u een mail sturen naar info@normeringflexwonen.nl waarna het secretariaat een nieuwe gebruiker zal aanmaken. De benodigde informatie hiervoor is de voornaam, achternaam en het e-mailadres.

  • Met wie kan ik contact opnemen als ik problemen heb met inloggen in Informis?

    Indien u problemen heeft met inloggen in Informis kunt u dit per mail doorgeven aan SNF. U kunt hiervoor een mail sturen naar info@normeringflexwonen.nl.

  • Wat is het verschil tussen Eerst-Verantwoordeljke (EV) en Andere-Belanghebbende (AB)?

    In dit filmpje vindt u uitleg over de Eerst-Verantwoordelijke (EV) en Andere-Belanghebbende (AB). De Eerst-Verantwoordelijke van een locatie is de onderneming die verantwoordelijk is voor de SNF-inspectie van de locatie en het oplossen van de eventuele tekortkomingen. Het is logisch dat dit de huisvester of vastgoedpartij, maar dat hoeft niet.

  • Krijg ik als ik alleen Andere-Belanghebbende van locaties ben wel een inspectie van SNF?

    Ja, u krijgt als Andere-Belanghebbende een jaarlijkse administratieve inspectie. Dit geldt voor alle ondernemingen die SNF gecertificeerd zijn. Tijdens de jaarlijkse administratieve inspectie wordt o.a. gecontroleerd of u als onderneming alle locaties die u verhuurt of beschikbaar stelt aan arbeidsmigranten heeft opgegeven in het locatieregister.

  • Wat moet ik doen als een locatie niet via BAG beschikbaar is?

    Als de locatie niet bekend is in het BAG register, vult u de postcode en huisnummer in. In het volgende veld moet u handmatig extra gegevens invoeren. Denk hierbij aan de straatnaam en plaatsnaam. Normaal gesproken zijn deze gegevens automatisch ingevuld als de locatie wel bekend is in het BAG-register.

  • Wie krijgt de e-mails over acties en reacties op afwijzen van verzoeken?

    De persoon die de rol ‘functioneel beheerder’ heeft (dat kunnen er ook meer zijn) krijgen de notificatiemails over het accepteren en afwijzen van verzoeken.

  • Zijn de gegevens van de laatste inspectie nog wel aan de locaties gebonden of is dit ook allemaal verwijderd na de opschoonweek?

    Er is alleen informatie toegevoegd aan de locaties om de tijdlijnen te kunnen registreren. Er is niets verwijderd. Alle informatie die aan een locatie gekoppeld is (al dan niet actief) is behouden.

  • Kan de inspectiedatum worden toegevoegd aan dashboard ondernemingen.

    Ja, dat staat op de lijst om op korte termijn te realiseren.

  • Wanneer kan ik nieuwe locaties weer via de Excel-upload aanmaken?

    De komende weken kan dat nog niet. Voorlopig moeten nieuwe locaties een-voor-een worden aangemaakt of via de API als je P4F gebruikt. We gaan kijken of het toch mogelijk is om nieuwe locaties via Excel toe te voegen, maar dat vergt nog extra werk omdat ook die nieuwe locaties via SNF moeten lopen om gecontroleerd te worden. We begrijpen heel goed dat de wens er wel is voor de grote ondernemingen.

  • Zijn er overzichten beschikbaar welke locaties zijn beëindigd.

    Nee, we hebben niet voorzien om aparte overzichten te sturen als er locaties zijn verwijderd. In het dashboard kan worden gefilterd op ‘inactief’.

  • Waarom kan ik geen einddatum langer dan 3 maanden in de toekomst invoeren?

    Als er een einddatum is ingevoerd, kunnen er geen wijzigingen meer voor die tijd worden doorgevoerd, niet bij de EV en ook niet bij de AB.

  • Waarom kan ik de einddatum niet weghalen of aanpassen?

    De einddatum wordt niet alleen bij uw locatie die u als EV gebruikt, maar ‘onder water’ ook bij de andere ondernemingen die een locatie als AB gebruiken. Als de einddatum door u wordt aangepast of weggehaald gebeurt dat ook ongemerkt bij de AB’s. Dat is niet de bedoeling. Als de locatie toch langer in gebruik blijft, moet die opnieuw worden toegevoegd.

  • Ik weet het aantal vierkante meters van de locaties in België en Duitsland niet. Waarom moet ik dat opvoeren?

    Meestal is bij huurders wel bekend hoe groot een locatie is. Het komt niet heel nauw, de inspecteur meet het op, een schatting volstaat.

  • Ik kan mijn locatiegegevens niet muteren.

    Als er een einddatum al is ingevoerd, kan er niks meer gemuteerd worden. Het is verstandig om de einddatum pas toe te voegen als die echt in zicht is.

  • Kan ik het EV-schap met terugwerkende kracht aanpassen?

    Nee, het overdragen van het EVschap of het claimen van het EV-schap kan alleen in de toekomst.

  • Hoe moet ik een locatie die ik als AB huur in ‘wooneenheden in gebouwencomplex’ of op ene ‘campus’ aanmaken?

    De onderneming die verantwoordelijk is voor een campus of voor een heel complex dat valt onder ‘wooneenheden in een gebouwencomplex’ geeft het hoofdadres op als EV met de maximale capaciteit. De gebruikers van de locatie geven óók het hoofdadres op en dan de door hen gehuurde capaciteit als AB. Als er géén EV is voor het hele pand, dan moeten de studio’s of kamers apart als EV worden opgegeven. In Informis zijn deze situaties nog niet gecorrigeerd. Dat gaat nog wel gebeuren in de komende periode.

  • Ik voer gegevens in voor twee ondernemingen, dezelfde set aan locaties, de ene EV, de andere AB. Hoe voeg ik locaties bij beide toe?

    Om alles goed in het systeem te krijgen moet u als eerste de locaties invoeren bij de onderneming die Eerst-verantwoordelijk is. Zodra de locaties zichtbaar zijn in het dashboard (dan heeft SNF ze gecheckt en toegevoegd) kunt u diezelfde locaties toevoegen bij de onderneming die AB is. Als de locatie in het BAG-register staat, gebeurt dit onmiddellijk. Als u het dashboard ververst ziet u de locaties staan. Als de locatie niet in BAG staat, dan wordt die eerst door SNF gecontroleerd en dan toegevoegd.

  • Locaties buitenlandse stagiaires

    Buitenlandse stagiaires worden door de wetgeving en de Nederlandse Arbeidsinspectie niet gezien als arbeidsmigranten. Dat betekent dat hun huisvesting niet hoeft te worden opgegeven in Informis. Stagiaires zijn per definitie personen die bezig zijn met een opleiding en ingeschreven zijn bij een onderwijsinstelling. Als ondernemingen zgn. stagiaires in dienst hebben maar niet kunnen aantonen dat deze personen een opleiding of studie volgen, is er geen sprake van een stage en worden zij gezien als arbeidsmigranten. De locaties waar deze medewerkers zijn gehuisvest moeten natuurlijk dan wel worden opgegeven in het locatieregister Informis.